torsdag 31 mars 2011

en effektiv muta


En smärre revolution i min och Sallys relation är att man numera kan resonera med henne.
Innan var det mer nej eller ja.
Med rätt argument kan man numera lyckas häva de mest omöjliga situationer. Det är bara så svårt att veta vilket argument man ska välja.
I flera dagar har vi försökt få på Sally glasögonen, men tvärnej. Vi har bestämt oss för att aldrig tvinga, vill inte att glasögonen ska förknippas med våld.
Men så i dag när jag lite tröstlöst försökte ännu en gång så lossnade det plötsligt. Att det är bra för ögonen har hon struntat i. Att hon bara måste ha dem en kort stund har hon nog genomskådat som ljug. Men när jag sa att "pappa blir så glad om du tar på dem" så nickade hon och jag fick äntligen sätta på dem.
Nu är frågan: Är det okej att använda glädje som muta..? 

6 kommentarer:

  1. alla mutor är OK, så länge dom funkar
    det är jag övertygad om å det bestämdaste
    (hade du frågat innan mina 2 barn hade svaret blivit lite annorlunda)

    Stina H

    SvaraRadera
  2. Tack! Det känns betryggande. Dina barn verkar ju än så länge helt normala :)

    SvaraRadera
  3. Glädje såklart funkar som muta om det som Linnéa skulle uttrycka det "är på riktigt". Det vill säga om Anders faktiskt blir glad så är det klart att man får säga så.

    Tänk själv:
    Anders säger: usch tråkigt rensa ogräs
    Amanda säger: men gör det inte då
    Lotta säger: men Anders jag blir så glad om du gör det å då kan du få en fin stund med Sally som kan hjälpa dig.
    Vad händer? Anders kommer förmodligen rensa ogräs å slå två glädjeflugor i en smäll:)
    Inga konstigehter / mostern

    SvaraRadera
  4. inte skulle väl jag säga till pappa att inte rensa ogräs! skulle stå bredvid med pompoms och sjunga HEJA HEJA PAPPA! så uppmuntrande är jag :)

    SvaraRadera
  5. Men betyder det att pappa blir LEDSEN om Sally INTE tar på sig glasögonen? Då kanske Sally får dåligt samvete!
    Hon har väl inte ansvar för om pappa är glad eller ledsen?

    SvaraRadera
  6. Just nu är jag inne på att målen helgar medlen. Dåligt samvete kan man terapiprata bort. Svårare med förstörda ögon...
    Och som mostern sa, det är ju inget fel på att uppmuntras att glädja andra. Det behöver inte vara detsamma som att ha ansvar för andras humör. Om några år lär Sally dessutom förstå att glasögon finns där för hennes skull. Fram till dess kan det krävas lite trix.

    SvaraRadera