torsdag 7 februari 2013

historiska dagar

Sally har somnat själv två kvällar i rad. Kanske tre. Jag väntar med spänning i rummet bredvid.

Ända sedan hon föddes har vi legat bredvid henne tills hon somnat, ibland i två timmar - hur galet det än kan låta.
Vi har gjort försök att lära henne somna själv, men alltid fått avbryta eftersom Sally blivit så olycklig att vi inte stått ut.
Hon har liksom svårt att släppa in sömnen, kan ligga still i en timme och fixera en punkt i taket. Rör man sig är lugnet brutet och hon måste börja om igen.
Ja oj vad jag har varit frustrerad över läggningarna.
Men nu verkar det som tiden var inne, ta i trä. Jag hade förberett henne i veckor, pratat igenom allt i detalj. Och plötsligt gick det.
Med en snusande ebba och tio gosedjur som sällskap.

8 kommentarer:

  1. Å. Vad fint. Jag håller tummarna för att Sally fortsätter att tycka att somna-själv är skönt. /JennyP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det gick faktiskt i går kväll också, hurra! Och det känns som att hon är stolt.

      Radera
  2. Fantastiskt hälsar moster och kusin

    SvaraRadera
  3. Bra där Sally (och föräldrar)
    Bara att köra på nu, för nu VET hon att hon kan! Och ni också.

    Stina H med 2
    som forcerat fram självsomnande i ren självbevarelsedrift

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på dig när jag la upp strategin. Att du sa att man ofta klarar det på tre kvällar.

      Radera
  4. pst - idag pratade M om en bil han vann på ett lotteri i somras. Lilla K kontrade med att det var i en liten stuga. Först fattade vi ingeting, men sen frågade jag oom hon menade Lotta.
    " Ja, Lotta-mamman, henne gillar jag"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att hon kommer ihåg oss så bra. Vi måste styra upp en träff snart. Jag fb-mejlar dig!

      Radera