torsdag 5 september 2013

en kalasfråga

Jag har en undran när det gäller barnkalas.
Är det okej att ge presenter man vet att föräldern nog inte älskar, men är ganska säker på att barnet kommer att gilla?
I helgen gav jag bort en handduk med Barbie till en femåring (inte den på bilden). Den kändes inte helt föräldraanpassad.

Bäst är ju när man får till något som båda gillar. Men det är inte alltid man hinner tänka så många varv, plus att det är svårt i vissa åldrar/faser. 
Bok/träpussel/ekologiska enfärgade kläder = föräldern blir glad.
Sak som låter/lyser/glittrar = barnet blir glatt.


5 kommentarer:

  1. Japp, det är okej, och kan till och med vara en utväg för föräldern. Till exempel vidarebefordrade jag barnets önskan om en hiskelig frisyrdocka. Jag slapp köpa och barnet fick som det ville. Som vanligt handlar det väl mest om presentens storlek. Den där handduken blir ju rätt liten när man rullar ihop den och stoppar in den i garderoben...;))

    SvaraRadera
  2. En utväg för föräldern! Bra tänkt. Jag har nog också använt den, utan att vara medveten om det.
    Sen är ju frågan var en filosof skulle säga att ansvaret då hamnar i slutändan... Men men. Så länge både barnet och föräldern är nöjda är jag nöjd.

    Helst ska presenten förstås inte ha tillverkats av ett barn heller. Eller ha förstört miljön alldeles för mycket...
    Svårt vara både moralisk och köpglad.

    SvaraRadera
  3. En handduk är alltid ok för den är ett bruksföremål. Strumpor med nån ful figur är också ok, för att inte tala om saker som tar slut. Badbubblor etc är min favorit att ge bort. GÄRNA med Hello Kitty eller annan hemsk figur på.

    För mig går gränsen vid att tex ge megastora vapen etc eller riktigt smink till små barn. Det går bort.

    Stina H med 2
    som vill träffa er snart, fast bli frisk först Ebba

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker som tar slut är väldigt bra riktlinje, den ska jag ta med mig inför framtida kalas.

      Roligt du gränsar vid megastora vapen. En liten pistol kan få halka med. Eller en sabel. :-)
      Men jag håller med. Jag känner en som inte fick leka krig alls när han var liten. Han är idag officer... :)

      Radera
  4. saker som tar slut är också världens bästa vuxenpresent.... vin, choklad, handcreme etc...
    Jag ÄLSKAR saker som tar slut.

    SvaraRadera