tisdag 3 september 2013

från noll till tre

För ett år sedan hade Sally inga aktiviteter utanför förskolan. Nu har hon tre. Med den här takten kan det bli stressigt framöver.

Det var så klart inte meningen att det skulle bli tre grejer. Jag är en stark förespråkare av fri lek, lugnt häng i hemmet och annat som främjar kreativitet och återhämtning.
Men när vi går direkt hem efter förskolan, vid 15.30, känns det sällan speciellt utvecklande för nån av oss. Sally är rastlös, Ebba trött, jag vill göra mat vilket barnen inte alls vill att jag ska.

Att det blev tre aktiviteter i höst känns så här långt som en bra slump.
När Sally är på aktivitet kan jag och Ebba bonda ostört. Efter 45 minuter kommer Sally uthoppande från dansen/konsten/gymnastiken, glad som en sprattelgubbe.



Barn är ju olika, men min känsla är att Sally behöver mer kreativ och fysisk stimulans än vad hon får på förskolan.
Sen lär jag väl ångra mig när vi står på busshållplatsen i iskallt ösregn i november. Men det tar vi då.

2 kommentarer:

  1. Då kommer mormor! När Skåne är som vackrast. När det är regnigt och dimmigt, kallt och blåsigt. Då kommer mormor från Malmö och ser glad ut.
    Kram kram

    SvaraRadera