torsdag 7 oktober 2010

Hon är envis ända in i sömnen, del 2

Sally vill gärna att man sjunger Pippi innan hon somnar.
Jag sjunger och då reser hon sig upp och dansar (läs hoppar).
- Pippi! vrålar hon innan man hunnit färdigt.
- Om du ligger still kan jag sjunga en gång till, säger jag efter tredje sången.
Jag sjunger, hon ligger så klart inte still.
Jag lägger henne ner i sängen och då blir hon jättearg.
Sen ligger hon där och ömsom snyftar, ömsom fräser fram "Pippi!" medan tårarna sprutar och fötterna bankar  mot madrassen.
Hur kan man älska Pippisången så mycket?

och

Man får inte skratta när någon gråter, men hur ska jag kunna låta bli?

2 kommentarer:

  1. Ja Pippi sången är magisk. Han som skrivit den musiken borde få nobelpris. Oh vem fick det i dag förresten???? Jag har glömt att lyssna klockan 13.00. oj oj oj.

    SvaraRadera
  2. Mario Vargas Llosa från Peru, ett gubbigt val enligt vår kulturredaktion.

    SvaraRadera