torsdag 23 januari 2014

bra lekar för vuxna

Jag är ingen lekförälder. 
Det måste man inte vara.
Barn kan leka med andra barn. Eller med sig själva. 

Men ibland lockar de in mig, och då finns bättre och sämre lekar. 
Frisör är en av mina bästa. Det är ju så skönt att bli friserad.

Fotvård brukar min syster lobba för. Hon lekte ofta det med vår mamma. Det låter ju också skönt, men min fotfobi bromsar mig. Tycker liksom synd om barnen att de ska fippla med mina fötter. 

Däremot har vi en ny favorit under uppsegling.
Sjuk häst.
Först iiih-ar man runt lite i rummet.
Sen faller man ihop på en madrass och väser att veterinären måste komma.
I bästa fall rycker två ut på en gång. 

Helt avslappnad kan man inte vara eftersom man plötsligt kan få en termometer i munnen. Eller en spruta med vatten i örat.
Men leken påminner föredömligt mycket om att vila, samtidigt som barnen tycker att man spelar rollen som sjuk häst väldigt bra. 
En win-win-lek helt enkelt.   

1 kommentar:

  1. Åh jag älskar sådan lekar! där föräldern får vila sig. vilket dom oftast behöver.
    Mormor

    SvaraRadera