lördag 25 januari 2014

Heja storasyster!



- Heja Sally, heja Sally!
Ser ni Ebba? Och Sally som försöker nå taket?
Så ser rollerna ut ganska ofta.

Jag har lätt för att snöa in på syskonordningens betydelse. Tänker mycket på hur man påverkas av att i flera år stå och ropa "heja, heja!" till en äldre, respektive bli beundrad av en yngre.
Jag tycker det är jobbigt att tänka på.

Jag får retroaktivt dåligt samvete för allt jag gjorde och inte gjorde mot min syster när jag var liten. 
Försöker kompensera genom att rubba ordningen mellan mina barn.
Men det är svårt. Tiden de tillbringar tillsammans och präglas på varandra, är ju så enorm.

Enda trösten är att ordningen kan förändras flera gånger om, senare i livet.

Jag glömmer aldrig första gången min syster sa nej till att vara med mig. Jag hade frågat om hon ville ta en öl. Hon ville hellre gå ut med sina vänner.
Jag blev helt knäckt. Kom inte över det på många år.
Där fick jag så jag teg för alla nej under barndomen.


7 kommentarer:

  1. Oj där fick mamman en liten tår i ögat!
    kram

    SvaraRadera
  2. Förövrigt en väldigt fin bild av ett hemtrevligt hem. Lite rörigt och lite fint och lite mysigt. Ett ställe där man gärna vill vara. Oavsett om man är stora eller lilla syster eller mormor eller mamma. Eller hur Amanda????
    Kram
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det ser mysigt ut. Men rörigt? Förstår inte vad du menar. :-)

      Radera
  3. Jag är fortfarande tveksam om det stämmer. Är det så att man automatiskt hejar på sin storasyster när man är yngst? Jag grunnar lite på det. Jag gjorde nämligen inte det. Det var nog snarare tvärtom. Min storasyster tog ett kliv tillbaka för den högljudda, framåt lillasystern som ville en massa och nog var ganska envis. Kanske inte har med syskonordningen att göra, utan mer med personlighet? Inte för att det spelar så stor roll, förstås vilken orsaken är, men ändå. Kram, JennyP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Förutom egna erfarenheter lutar jag mig lite på syskonforskning. Det finns vissa drag man ser oftare hos äldre syskon respektive yngre. Man tenderar ju att söka sig till roller som påminner om de man hade i relationer under uppväxten, och bland dem är syskonrelationen väldigt formande. Men sen gäller det såklart inte alla! Personlighet, miljö och andra relationer spelar såklart också in.

      Radera
  4. Lillasystern har inte tagit skada och jag tror att ordningen ändras genom åren Litta fram å tebaka. Det inbillar ijallafall jag mig. Lillasystern

    SvaraRadera