onsdag 27 november 2013

hemvägen är svår på vintern

Det är jag som hämtar barnen på förskolan.
Jag har ofta så mycket grejer på cykeln att vi inte får plats. Därför brukar jag cykla hem och ta vagnen innan jag hämtar.
Men det tar ju en kvart mer och när man har mycket på jobbet räknas varje minut.
Såhär långt har vi testat två varianter.
Sally cyklar utan stödhjul.
Jag springer bredvid.
Ebba sparkcyklar bakom oss.


Resultat = alla grät eller skrek.
Ebba tyckte det var orättvist att jag höll i Sallys cykel.
Jag försökte hålla i hennes också varvid Sallys cykel vinglade betänkligt varvid hon började skrika. Och sen jag på dem.
 
En annan variant är att Ebba sitter bak på cykeln, Sally på sadeln. Jag leder cykeln med min hundrakilosryggsäck på ryggen.

Resultat = ingen gråt, men jag måste boka sjukgymnast för pajad rygg.

Skam den som ger sig. Lagom till sommaruppehållet ska vi nog ha knäckt koden för den perfekta hemfärden. Kanske inga fordon alls.
Då kan ju ingen bli avundsjuk.

 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Finns! Men där är barnens allas grejer + ibland min träningsväska.

      Radera
  2. Ställa cykeln/vagnen på dagis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra. Alltså ta vagnen till och från förskolan och ha cykeln permanent på förskolan. Jättebra. Enda minuset är att jag då inte har cykeln på helgen. Får kanske köpa en cykel till, vilket jag vill!

      Radera
  3. Cykelkärra? Då kan man lasta allt + att e och s kan fika på vägen hem. Glada barn och glad mamma med hel rygg och snygga ben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idéer ni har. Cykelkärra skulle jag gärna ha, men det kostar så mycket. Plus att jag har tänkt att S börjar bli lite för stor. Hon håller ju på att lära sig cykla. Går bara inte så snabbt.... Men förhoppningen är att hon ska cykla själv om några månader.

      Radera