torsdag 3 oktober 2013

Hejdå mamma

Jag tror på det här moderna upplägget att föräldrar arbetar trots att de har små barn. 
Det bygger ju som bekant på att någon annan tar hand om barnen när man arbetar. 
Min tacksamhet mot de som utvecklade den allmänna förskolan i Sverige är enorm. 
Jag är också tacksam för att mina barn så här långt har gillat att vara där. 

"Hejdå mamma" säger Ebba och vinkar när hon traskar iväg mot sin avdelning. Hon kan nästan inte nog snabbt få iväg mig och hennes pappa.


Jag har en vän som skolar in barn på förskola i höst. 
Barnet vill inte vara där.  Personalen ringer, föräldrarna får åka från jobbet i hast, hämta ett förtvivlat ledset barn. Det är hemskt det där. Lätt börja ifrågasätta vad man håller på med, överväga ett liv som hemmaförälder.

Varje morgon när jag vinkar av en glad Ebba tänker jag på hur bra vi har det den här hösten.
Hon får leka med sånt hon gillar.
Jag får jobba med sånt jag gillar. 

2 kommentarer:

  1. Ett riktigt carpe diem mostern

    SvaraRadera
  2. Ja det gäller att njuta av stunden. Hoppas hon inte blir arg och inte vill gå hem när hennes mormor skall hämta henne imorgon. "Nä Nä Nä . Jag vill leka med mina kompisar i stället för med dig mormor!" Uhhh Hemsk tanke för en mormor.

    SvaraRadera